Svar: MME til for tidligt fødte

30. september 2021

Alder:
1 mdr.

Kære nye tvillingemor

Tusind gange tillykke med de to dejlige drenge - og hvor godt at høre, at det er gået så godt det hele! :)

Det er korrekt, at man på neonatalafdelingen er meget opmærksomme på at sikre børnene tilstrækkelig tilførsel af protein, kalorier, fedt og væske. Det er vigtigt at optimere det for tidligt fødte barns vækst, sådan at de opnår en vækst, der er så tæt på den forventede vækst (hvis de havde ligget i maven) og også hjælpe barnets tarme med at vænne sig til mælk (og ikke blot fostervand). Man taler blandt andet om "catch-up-vækst".

Det betyder blandt andet, at man prioriterer modermælken højt, især kolostrum, som er den første råmælk du producerer. Mor bliver med det samme bedt om at stimulere og malke ud og råmælken gives, så snart det er muligt, og derefter gives modermælken. Ud over mors mælk, så vil man ofte supplere, og hvad man supplerer med afhænger af barnets alder og vægt.

Det er super godt, at du har malket ud, og dine drenge har fået din mælk - og det er super flot, at du faktisk stadig malker ud til dem og giver dem 1/2 mors mælk og 1/2 erstatning - godt kæmpet!

Jeg ved desværre ikke, om retningslinjerne for hvad man vælger at supplere med kan variere fra afdeling til afdeling.. Men ja, umiddelbart tænker jeg, at med en fødsel i uge 35+4 og en fødselsvægt på 2180 gram, så ville jeg også skønne, at dine drenge skulle have været tilbudt en specialerstatning - f.eks. PreNan Discharge. Dette gives normalt til børn, der er født præmature med en gestationsalder ≥ 32+0 ≤ 36+6 og en fødselsvægt mellem 1800-2500 gram. Og det hører dine drenge jo under...

Hvorfor de ikke har fået det, tør jeg ikke svare på og spørgsmålet er, om det har nogen praktisk betydning... Jeg har forsøgt at finde ud af, hvad sundhedsstyrelsen skriver omkring dette, og kan i Sundhedsstyrelsens vejledning "Ernæring til spædbørn og småbørn" blandt andet finde følgende:

Sundhedsstyrelsen anbefaling er, at man altid skal følge neonatalafdelingens eller børneafdelingens anbefalinger, men ellers gælder følgende som generelle anbefalinger for præmature børn:

D-vitamin: Der gives 10 mikrogram d-vitamin dagligt som dråber til barnet er 4 år.
Jerntilskud ved fødselsvægt >1500 gram: Der gives ca. 8 mg jern dagligt til 6 måneder. Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have 1⁄2 dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag. Jerntilskud startes 6 uger efter fødslen, med mindre neonatalafdelingen har sagt noget andet.

Jeg går ud fra at jeres drenge får både D-vitamin og jern... :)

Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet også:
"På nogle hospitaler overføres børn med GA > 35 uger til barselsgangen sammen med deres mor frem for at blive indlagt på neonatalafdelingen. Der foretages i den enkelte situation en samlet vurdering af gestationsalder og fødselsvægt, da lav fødselsvægt også medfører en øget risiko for ...

Annonce

... lavt blodsukker." Hvilket jo er præcis det, I har oplevet:)

De skriver også: "Produkter til præmature er beregnet til børn > 32 uger enten i gestationsalder eller opnået alder, hvor der ikke er modermælk til barnet. Produkterne til præmature bruges i de første levemåneder, hvor barnets vækst er særlig stor. De har et højere protein- og energiindhold, men også højere indhold af de fleste andre næringsstoffer. Produkterne er berigede med langkædede n-3- og n-6-fedtsyrer (LCPUFA) for at fremme den tidlige synsudvikling hos børn født præmaturt".

De beskriver dog også, at der de sidste 20 år er sket meget med ernæringen og væksten under barnets indlægelse, og at børn født præmaturt generelt har opnået "catch-up-vækst", før de udskrives, og "dermed er der sandsynligvis ikke så mange børn født præmaturt, som har som har behov for berigning af modermælken eller en speciel modermælkserstatning i længere tid efter udskrivelsen fra neonatalafdelingen. Såfremt der er behov for fortsat berigning, vil forældrene været orienteret om dette ved udskrivelsen".

Sundhedsstyrelsen beskriver også, at for tidligt fødte børns vækst fortsat skal følges efter udskrivelsen, og at man skal tage hånd om de børn, som ikke trives. Og jeg går ud fra, at I følges i neonatalambulatoriet, selvom I har ligget på barselsgangen?

Jeg tænker derfor, at det bedste I kan gøre, er at kontakte ambulatoriet og drøfte jeres tanker med dem. Spørg ind til modermælkserstatning, typen af erstatning - om jeres drenge får det, de skal have, eller om I bør skifte og give dem noget andet. Det er et helt relevant spørgsmål at stille:)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeg har kontaktet Nestle, som producerer blandt andet PreNAN Discharge og har fået oplyst, at dette kan gives til børn vejer 4000 gram eller helt op til 9 måneder, hvis det vurderes nødvendigt at diætist eller læge.

Jeg ved ikke, hvad jeres drenge vejer nu, og hvordan deres trivsel er. Hvis de er glade for den erstatning de får og stortrives på den, så er der sandsynligvis ikke behov for at skifte til noget andet - men det synes jeg, at I skal lade neonatallægerne vurdere.

Jeg går også ud fra, at jeres børn er blevet set af børnelægerne/neonatallægerne selvom de lå på barselsgangen, og at man derfor har vurderet deres behov for ernæring og altså hvilken type mælk, de skulle tilbydes.... Men igen - spørg hellere en gang for meget, så du ikke går og bekymrer dig unødigt.

Jeg tror ikke, at det "har haft betydning for jeres drenges udvikling" (som du spørger), at de ikke har fået specialerstatning - det lyder ikke sådan. Det lyder som om, at I har to dejlige drenge, som stortrives på alle måder, og det er vigtigt, at du holder fast i det. Det lyder umiddelbart som om, at lægerne har skønnet at specialerstatning ikke var nødvendigt - men spørg dem og hør deres forklaring :)

Jeg håber ikke, at jeg har medvirket til yderligere bekymring! Knus herfra og jeg glæder mig til at følge jeres familie videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor